31 March 2010

Natten

Med datorn på magen ligger jag i sängen och försöker komponera en passande text till ett press sheet för Bonne Idées nya sjua på Cloudberry Records. Till vänster om mig en tom assiet där en ost- och picklessmörgås låg alldels för en stund sedan innan den blev del i det fascinerande fenomen som är min metabolism. På det i soprummet upphittade lilla teakbordet till höger om sängen, i Arabia-koppen med Muminpappan på, en skvätt avsvalnat kanelte. Eller te och te... det är ju inte te egentligen, utan någon form av koffeinfri hippieblandning som man köper för dyra slantar i hälsoaffären.

På pappersflärpen i änden på tepåsesnöret står "May this day bring you peace, tranquility and harmony" och jag ba' "Tack, men nu äre så att det är natt och inte dag, snörstumpslapp!" Men så får jag lite dåligt samvete och ber snörstumpslappen om ursäkt. För det är trots allt precis vad jag vill ha; peace, tranquility and harmony, fast nattetid. Det är ju ändå därför som hippieteet har inhandlats, eftersom det ju inte verkar helt intelligent att hinka i sig en massa koffein precis innan man tänker sova om man redan har sömnproblem. Och jag måste absolut dricka kaffe eller te till min nattmacka!

Min blick faller åter på den närapå tomma tekoppen, och på Muminpappan som ligger lutad mot en sten och chillar med ett metspö i handen. Och jag tänker att kanske skulle jag göra som Muminpappan och ta en whisky istället? Det är väl ändå en klassisk sängfösare, och poängen med en sängfösare är väl att man somnar gott på den? Kanske är Imovane, Zopiclone och Stilnoct blindspår och nästa gång ska jag be om ett recept på en flaska Famous Grouse istället. If it's good enough for Muminpappan, it's good enough for me.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.