31 March 2010

Sporten

Extra! Extra! This just in: undertecknad var ute på en fyrtio minuters joggingrunda tidigare ikväll. Jag vet att ni inte tror mig: "Oj då! Låter inte så...'du'. Vad sprang du i? Kinaskor?" Men det är helt sant. Fast jag är inte alls förvånad när ni inte tror mig, så många gånger som jag proklamerat min avsky och oförståelse för sport och spel.

Jag förstår mig bara inte på det, det framstår som så meningslöst; jaga en boll - men för vad? What's the point? Alla dessa sporter som jag inte fattar... Det är tennis, fotboll, speedskating, längdskidåkning, badminton, maratonlöpning, sex och basket. Vad är meningen med att slå en boll fram och tillbaka över ett nät, att springa tills man är så utmattad att man nästan kräks, eller att försöka få in en boll i en bur eller korg av något slag. Och sex (den sport jag ändå kan överväga, i nödfall) är helt värdelöst om man inte vinner. Kommer man inte först så är det ju ingen mening att spela. Och jag tycker att jag förlorat i princip varenda gång jag utövat denna idrottsgren de senaste sex månaderna eller så. Det är alltså mycket som är jobbigt och dåligt med sport. Och inte blir det bättre om man tillhör den del av befolkningen som i statistiken benämns "glasögonormar".

Det är jobbigt att ha glasögon på när man springer, och utan glasögon såg jag knappt vart jag sprang - särskilt som Stockholm idag är draperat i en gråsmutsig dimma. Jag tror att jag såg en kille med en bullterrier som jag gärna hade klappat, men tyckte att det var bäst att låta bli. Jag kände helt enkelt att stämningen hade kunnat bli lite underlig om jag rusat fram och bett att få klappa och så visade det sig att det inte var hans hund utan hans treårige son Moltas (det är sånt som kidsen i det här området heter - så jäkla trendigt allting!).

Men ändå. Jag gjorde det. Och jag tror att jag kommer att göra om det. Kanske kan jag till och med börja gilla det. Men snälla, säg ifrån när jag börjar köpa proteinshakes!

PS. Vad jag lyssnade på för att stå ut de där fyrtio minuterna: Moofish Catfish - Ten Days In My Room, Elenette - Kärlekskomplexet, Burning Hearts - I Lost My Colour Vision, Burning Hearts - I Walked Among the Trees, Francoise Hardy - La maison ou j'ai grandi, Francoise Hardy - Comment te dire adieu, Frost - A Song About Us, Tiger Tape - I Will Never Hold Your Hand, Tiger Tape - Skanstull och Talulah Gosh - Just A Dream.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.