29 April 2010

Sylten

Fråga: Vad gör man inte för att slippa sätta sig ned och tentaplugga?
Svar: Det finns ingenting som man inte gör.

För att citera min goda kamrat Snäckan: "Helt otroligt att jag sitter och färglägger Barbafamiljen som spelar instrument istället för att skriva på min hemtenta." Man gör vad som helst för att komma undan. Allting blir plötsligt jätteviktigt - allting utom pluggandet vill säga. Till och med de mest tråkiga sysslor som man skjutit upp i all evighet blir plötsligt obeskrivligt spännande och nödvändiga att ta itu med, nu genast:

- Ja just det, jag måste nog tvätta fönstren. Det är absolut nödvändigt för att jag ska kunna koncentrera mig på böckerna sedan.

- Sy i knappen i den där gamla koftan? Det måste jag definitivt göra! Och om man kanske skulle ta tag i att sy om den där klänningen nu när man ändå är i farten... Och då måste jag ju gå ut och köpa ett blixtlås också... Men måste man så måste man!

- Oj, nu är det nog ändå dags att sortera bland mina gamla räkningar och papper. Kan inte vänta en sekund till!

Första platsen hålls dock fortfarande av Micke som ställde sig och kokade sylt istället för att skriva på en hemtenta i pedagogik vi hade för något år sedan:

- Hallå, hur går det? Har du gjort Fråga 2 än?
- Nä alltså, jag står här och kokar jordgubbssylt.

Ja, precis. Koka. Sylt. Sylt! SYLT! Va? Vem kokar ens sylt nuförtiden? Hur gör man? Och hur kommer man på att man ska göra det? (Jo, man har en hemtenta förstås, då kommer man på sånt.) Jag tänker gärna på syltkokarhistorien när jag känner mig slapp och lat och inte orkar ta tag i pluggandet. För då vet jag att det finns de som är ännu värre, som hittar på vad som helst för att komma undan, som till och med bestämmer sig för att stöka ner hela köket med ett syltkok!

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.