7 May 2010

Flyget

Tänk om man kunde flyga. Hur grymt vore inte det? Om man helt enkelt kunde ta sats och skjuta i från med ena foten och sedan lyfta graciöst från marken. Nu verkar det kanske som om jag bara är fånig, men jag brukar alltså tänka på det här ganska frekvent: hur obeskrivligt soft det vore om man kunde flyga.

Jag tänker lite på mig själv som en snitsig, strömlinjeformad fågel som kan flyga än upp än ner, än hit än dit, svänga snävt och susa fram fort som attan. Med andra ord som typ Stålmannen - fast utan den töntiga dräkten, helst. Jag vet, det låter som knarkfantasier, men vore det inte en bra grej? När man ska någonstans, då flyger man! Om man har lite tråkigt och vill göra något kul, då flyger man!

Jag har en sån där Vänner-bok där ens kompisar fyller i olika uppgifter om sig själv och svarar på olika frågor, som jag bland annat hade med till Emmaboda-festivalen 2003. Boken cirkulerade och en av mina kamrater angav som "Min stora dröm" följande: "Grym kille som lirar musik, lagar god mat och kan flyga." Helt klockrent, säger jag. Klart man vill kunna flyga.

Tänk vad juste det vore att flyga in över stan, glida över takåsarna och sedan landa på en balkong och ta en fika. Men man vill ju inte vara någon såsig Karlsson på taket, nej nej nej. Fort ska det gå. Som ett snitsigt showflygplan, inte ett klunsigt fraktåbäke. Om man nu ska jämföra med flygplan alls. För det är ju inte det det handlar om. Att flyga flygplan skulle ju aldrig duga. Det är sväva fritt med vinden i håret jag vill.

Sen sku man göra ett riktigt fint flygsoundtrack också, precis som jag gjort en cykelplaylist till min iPod. Det händer ibland när jag hör en låt att jag tänker att "wow, den här låten skulle man vilja flyga till" och varför ska man inte få göra det i så fall? Tänk t.ex. Junes Brides Every Conversation, Popguns Waiting For the Winter, Another Sunny Days Anorak City eller Cats on Fires Draw in the Reins. Eller Wuthering Heights! Mycket bra! Swish! Swish! Swish! (Det är så det låter när jag flyger förbi.

Hade jag tillräckligt med kontanter skulle jag helt klart, ehm, köpa vingar för pengarna. Japp.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.