14 September 2010

Skiten

Uppgivenheten är stor. Så också sorgen över en hårt skövlad välfärd. Men jag brukar helst inte prata om det, för jag blir bara så ledsen och frustrerad då. Jag tänker att det här med politiken får stanna där någonstans mellan nio och fem. Men den senaste veckan har den varit där dygnet runt, tillsammans med all annan skit, och malt i mitt huvud.

Livet i allmänhet känns just nu förbannat tungt och besvärligt att ha att göra med, så jag tänkte att det vore rätt skönt om åtminstone samhället kunde sköta sig hyfsat så att jag slapp bryta ihop över det också. Jag har nog med att skrika, vråla, kasta, banka och grina för egen räkning. Det finns ingen tid att också snyfta till sömns över utförsäljningen av skola, boende, vård och omsorg (med andra ord statens dåliga sinne för business; är ju som att de gjort affärer på fyllan), stigmatiseringen av sjuka och svaga, segregationspolitiken, sveket mot dem som en gång (som icke-myndiga, till på köpet) valde fel utbildning. Det är bara för mycket för att jag skall stå ut.

Jag orkar varken agitera eller argumentera, dock. Det känns så hopplöst ändå. Men jag kan ju säga hur det känns. Och det känns som att vi glömt allt vad mänsklighet och värdighet heter. Människor reduceras till siffror och kronor och den driftige entreprenören är vår nya gud. De som inte lyckas har sig själva att skylla och de som inte har jobb vill helt enkelt inte jobba. För att inte tala om de sjuka, de utsugarna!

Något väl genomtänkt politiskt brandtal blir det inte från min sida. Men något bör man väl ändå säga? Så... Kära liberala privatiseringshetsare. Ni kan ju sälja ut allt, till underpris, nu. För en vag politisk idé. Men vad finns kvar när det kniper nästa gång skatten skall sänkas då? Var skall ni plocka då, när Sverige inte längre äger ett korvöre, när hela förbaskade landet har lagts ut på entreprenad?

Så för fan! Kom igen nu! Nu tar vi tillbaka Sverige innan det är för sent. För som vi alla vet sedan vi var små: bytt är bytt och kommer aldrig tillbaka! När allmännyttan är såld och borta, ja då är den just det; borta. För alltid. Ergo: nu byter vi regering och politik, innan det är för sent. Innan bytt är bytt och kommer aldrig tillbaka.

15 comments:

  1. Fy fan. Det här är ju bara toppen på isberget, väljer vi borgerligeheten en sväng till så kommer sånt här bara att eskalera.

    Jag hoppas så innerligt att svenska folket tar detta till sig - jag ska sprida din blogg till alla jag kan, och hoppas och önskar så innerligt att det på något sätt löser sig för din mor!

    / christoffer

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Håller med dig i varje ord och känner igen mig i bristen på ork att debattera. Ibland känns det som att det lättaste vore att flytta någon annanstans, men då uppstår ju problemet att det knappast finns någon bättre ställe att bo på? Så, låta folk få skitsamhället dom förtjänar, köpa en plätt någonstans i Uganda och odla potatis och matbananer tills det blir bättre, det känns som en hållbar idé. Dom som vill följa med kan ju få vara välkomna.

    ReplyDelete
  4. När allmännyttan är såld och borta vad gör man då? Bygger nytt! Varför saknas det tusentals bostäder i Stockholm? För att inga politiker byggt lägenheter, sålt dem till de som vill köpa och byggt nytt för de pengar som rasslat in.

    Varför kommuner skall sitta på illa skötta bostadsbestånd när det finns de som vill köpa loss dem är obegripligt. Sälj. Bygg nytt.

    ReplyDelete
  5. Se till att även din mamma kommer till valurnan. Att de sjuka och svaga röstar vill nog inte alliansen men vi som inte vill ha ett 2/3 -samhälle måste göra det vi kan.

    ReplyDelete
  6. Kan bara hålla med, först felbehandlad/inte behandlad alls av läkarna, sen detta att hon inte får vara sjukskriven och måste sälja lgh... konstigt när Reinfeldt stod i TV:n häromdan o säger att den som är sjuk ska vara sjukskriven,,, Hur jobbar egentligen FK föjer de reglerna eller läser de reglerna som f-n läser bibeln... hon får väl sälja lgh till sina barn för en krona och bli inneboende med marknadsanpassad hyra :-)

    ReplyDelete
  7. känner som dig just nu. fint att du får ut det också, ändå. tack!

    ReplyDelete
  8. Det allra bästa med Allians-politiken är att de inte ens kan förklara vad som skulle vara bra med den. Vad tjänar samhället på att bryta ner folk? Arbetslinjen bryter då ner min arbetsmoral helt och hållet. Tydligen bryter den ner Försäkringskassans människosyn också.

    ReplyDelete
  9. Hej!

    Jag hittade din blogg via en vän och läste nyss ditt inlägg om din mamma med gråtet i halsen. Önskar er allt gott och som många andra ska jag sprida detta vidare till så många jag bara kan!

    Många styrkekramar!

    ReplyDelete
  10. Tråkigt.. önskar din mamma allt gott.. Vilket sjukhus var det som missade och gjorde så fel i början?? De borde anmälas..

    ReplyDelete
  11. Du har så rätt i allt

    ReplyDelete
  12. Jag håller med dig till fullo och jag ska sprida din blogg och bamsekramar till dej och din mamma, vi håller tummarna nu för en ny regering

    ReplyDelete
  13. MASSINVANDRINGEN TAR FRÅN GAMLA OCH SJUKA

    Om invandringen kostar samhället ca 40 miljarder/år(Källa: Mångkultur eller välfärd) och biståndet ca 30 miljarder/år så borde det få till följd att samhället saknar ca 70 miljarder årligen som vi kunde använt till vår värlfärd och myndigheter.
    Men så får man ju inte säga.. Men det gör jag ändå.. Och dom pengarna hade man kunnat använda så att våra pensionärer fått en bra och tryggad ålderdom. Sjukvården kunde haft vårdplatser till alla och köerna försvunnit. Polisen kunde klarat upp mångdubbelt fler brott och haft resurser att vara ute på gator och torg. Vi kunde haft en a.kassa värd namnet och ett pensionsystem som fått ökade resurser. Vår skola hade haft mindre klasser med bättre villkor. Vi hade haft ett försvar värd namnet där vi kunde försvara hela landet istället för som nu stockholms innerstad.
    Siffran 40 miljarder är vad myndigheterna räknat ut, sen finns det andra sätt att räkna och då stiger siffran ordentligt..
    Det är den förbannade invandringens fel att Sverige inte har råd med någonting längre och att välfärden urholkas år efter år.
    100 miljarder kronor årligen, minst, kostar etablissemangets mångkulturella och "solidariska" expriment. Solidaritet med vem och vilka ? Sverige är ett socialkontor för utomeuropeisk invandring,
    så är det medborgare.

    ReplyDelete
  14. Anonym 11:36;

    Du vill alltså ta från dom fattigaste och ge åt dom lite mindre fattiga. Så vackert.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.